Bouwbedrijf Beverwijk met ICT van JSE

Toekomstgerichte IT-infrastructuur voor bouwbedrijf Beverwijk

A. Beverwijk en zonen b.v., bouwonderneming met vestigingen in Zwolle en Balkbrug, bestaat al ruim honderd jaar. JSE heeft de onderneming geadviseerd over de toekomstige koers en de IT-infrastructuur gemoderniseerd. Maar het had niet veel gescheeld of het was niet zover gekomen.

Weer op volle toeren

Jan Dam is hoofd financiën bij het familiebedrijf. Jan: ‘De crisis was pittig. Maar ik ben ervan overtuigd dat we deze periode mede hebben overleefd dankzij onze lange historie en bewezen betrouwbaarheid. Onze leveranciers en klanten zijn ons blijven vertrouwen. Gelukkig zitten we nu weer in de lift. ‘Hausse’ is zeker geen overdreven term daarvoor. Alles zwaait en draait op volle toeren, en we kunnen bijna niet aan personeel komen.’

Blik op de toekomst

‘We kijken weer volop naar de toekomst. Er komt veel nieuws op ons af: maatschappelijk verantwoord ondernemen, het Nieuwe Bouwen, arbo-technisch zijn bijvoorbeeld zaken om rekening mee te houden en we willen dat onze mensen zich goed blijven voelen hier. We zijn een heel sociaal bedrijf.’ Bij die blik op de toekomst hoorde ook een frisse blik op IT. Beverwijk liep tegen de limiet van dataopslag aan, de snelheid van het netwerk was niet optimaal en soms instabiel, de hardware was verouderd. Kortom, het was tijd voor onderhoud en modernisering. Bovendien waren er problemen met de leverancier: lange responstijden, trage opvolging en veel verloop in het personeel.

De naam JSE bleef hangen

Dam: ‘JSE had eerder al eens contact met ons opgenomen, met de vraag of ze iets voor ons konden betekenen. Dat was toen niet het juiste moment, maar de naam is wel bij me blijven hangen. Toen de situatie met de toenmalige leverancier echt de spuigaten uitliep, ben ik toch eens met Jan Waanders gaan praten. Dat klikte goed en ik heb JSE toen wat kleine opdrachten laten uitvoeren. Tot tevredenheid. Dus toen we besloten onze hele IT-infrastructuur aan te pakken, zijn we in overleg gegaan en kwamen ze met een mooie oplossing.’

Eerste aanspreekpunt voor de medewerkers van Beverwijk

Jan Waanders: ‘We hebben geadviseerd over de toekomstige koers. Wat kun je beter lokaal houden en wat kan in de cloud? Zo werken ze bijvoorbeeld met een on-premise erp-systeem dat op een server draait. Maar de mail is gemigreerd naar Exchange Online, als onderdeel van Office 365 in de cloud. Dat scheelt beheer en onderhoud en je hoeft niet eenmalig een grote investering te doen in dure licenties en hardware. Bovendien zorgt het voor continuïteit; e-mail, agendabeheer en contacten, dat is toch de backbone van je bedrijf. Ook hebben we de overstap naar een snellere internetverbinding begeleid. En we doen nu het beheer. Als ict-partner zijn we nu het eerste aanspreekpunt voor de medewerkers van Beverwijk.’

Als IT-partij moet je dicht op de klant zitten

‘De problemen die Jan Dam beschrijft zijn heel herkenbaar,’ vervolgt Jan Waanders. ‘Dat horen we vaak. Wij vinden dat een IT-partij dicht op de klant moet zitten, niet alleen als het gaat om support maar ook als het gaat om de relatie. Ook als er geen problemen zijn, is het belangrijk veel contact met de mensen in een bedrijf te hebben. Dan krijg je pas echt een goed gevoel bij wat de mensen nodig hebben.’

Argusogen

Dam: ‘Door mijn ervaring met de vorige ict-leverancier, bekeek ik alles wat JSE deed natuurlijk met argusogen. Maar ik begreep natuurlijk ook dat ik ze het vertrouwen moest geven. En terecht. De implementatie is prima verlopen. Natuurlijk moet je in dit soort trajecten altijd rekening houden met hobbels op de weg en onverwachte zaken. Maar dat kan ook niet anders. Grosso modo verliep alles zoals voorgesteld. JSE deed heel veel voorwerk, zodat men zoveel als mogelijk hier alleen nog een stekker in het stopcontact hoefde te steken. Je ontkomt er natuurlijk niet aan dat er per persoon nog zaken ingesteld moeten worden, maar in grote lijnen verliep ook dat heel soepel. Ik weet hoe het niet moet, maar weet nu ook hoe het wel kan.’

Digitale processen in goede banen leiden

Bouwbedrijf Beverwijk heeft zo’n 20 werkplekken. ‘Dat zijn natuurlijk niet alle medewerkers,’ zegt Dam. ‘Ook de medewerkers op locatie, zoals de timmerlieden, schilders, installateurs, uitvoerders en bouwbegeleiders krijgen steeds vaker met IT op de werkplek te maken. Denk bijvoorbeeld aan online bestellen, uren verwerken en het raadplegen van allerlei gegevens, zoals e-mail. Daar zijn we op dit moment druk mee en JSE zal ook zeker een aandeel hebben in het in goede banen leiden daarvan.’

Nieuwsgierig?

Ook advies nodig over uw ict-koers voor de toekomst? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op via 0524 – 561188 of support@jse.nl.